Výlet do Älmhultu, očima designéra Mariana Lacka

Projekt 3xR nabízí spoustu zábavy a zážitků. Ale absolutně nejlepší je odměna pro vítěze soutěže 3xR a to čtyřdenní výlet do Švédska, přímo do srdce IKEA - městečka Älmhult. Spolu s Antonínem Wenzlem jsme za designéry 3xR byli u toho.

Letělo nás dohromady sedm.

Poprvé jsme se všichni sešli až na letišti Václava Havla. Od naší průvodkyně Dáši, zástupkyně IKEA Family, jsme obdrželi letenky a už se "frčelo" do dánské Kodaně. Kodaň bych si rád prohlédl, ale smůla, bylo pozdě, a tak jsme pokračovali rovnou vlakem přes Oresundský most až do švédského Malmö, kde jsme celou dobu bydleli.

Hotel byl naštěstí kousek od nádraží, takže jsme tam bez problémů dovlekli i naše kufry. V moc hezkém hotelu v příjemné historické budově jsme byli ubytovaní po dvojicích a každé ráno nás vítala chutná snídaně – švédské stoly tu zkrátka jsou doma.

Po cestě jsme okamžitě zalehli. Ráno se začínalo zostra: ona výborná snídaně už v 6:30 a poklusem na lokální vlak do Älmhultu. Stejně nám jeden frnknul před nosem, naštěstí tu vlaky jezdí každých dvacet minut. Jedno přesednutí v Hassleholmu a po hodině a půl jsme v cíli.

V obrovském srdci IKEA

Přivítala nás usměvavá Seline, která ma v IKEA na starost komunikaci s veřejností.  Vyrazili jsme do první budovy z mnoha. Zde jsou prezentačními prostory budoucí kolekce pro rok 2016. Popsat jednotlivá oddělení je nemožné. IKEA v Älmhultu je opravdu gigantický komplex budov, mnohé mají pro nás dosti  nepravděpodobné funkce a určení. Posuďte sami, je teprve začátek roku 2015 a v jedné budově již vystavují nábytek a doplňky pro rok 2016. Fotit se samozřejmě nemohlo, takže novou kolekci nepoodhalím. Ale snažili jsme se maximálně pochopit a zapamatovat si filosofii fungování firmy a způsob tvorby výrobků.
Poté jsme navštívili ateliéry, kde mají designéři  své "open space" pracoviště. Byl to velký zážitek, možnost shlédnout místo, kde se rodí  všechny  výrobky.  Součástí je i dílna s nejmodernějšími 3D tiskárnami, na kterých se tisknou prototypy. V této budově jsme i poobědvali, já konkrétně zdravou výživu s krevetami.

Pak přišla úplná pecka. Budova, která celá slouží jako obrovský foto ateliér, kde se celý rok fotí IKEA katalog pro další sezónu. Díky prohlídce tohoto ateliéru jsme si uvědomili, že, než se katalog dostane zdarma k miliónům lidí na celém světě, pracují na něm desítky zaměstnanců více než půl roku den co den. A to nezmiňuji výstavbu kulis, sklad rekvizit a další. Jedním slovem ŠOK. Jen škoda toho zákazu focení.

Zaujalo mě, že pokud lze požadovaný interiér jen vymodelovat v počítači, tak to počítačoví mágové udělají a nikdo nic nepozná. Pracují zde šikovní 3D grafici, opravdové špičkou v oboru. Podstatnou částí mé profesionální kariéry jsou 3D vizualizace interiérů, takže jsem se na chvíli cítil jako v designérském ráji.

Další budova se jmenovala Test Lab. Budova, ve které se nacházely testovací laboratoře na všemožné chemické a fyzikální vlastnosti nábytku, textilií a doplňků. Taky velice zajímavá záležitost, ale bylo to natolik odborného rázu, že detaily vám nebudu zamotávat hlavu. Jen pár perliček toho, co se všechno zkouší: test volného vyhoření cigarety na pohovce, test kvality hoření svíčky, test pevnosti židle v rázovém testu o 15 000 cyklech, test kvality rozvinutí koberce atd. Po návštěvě laboratoří jsme už necítili nohy a kdyby otestovali naši schopnost vnímat, výsledek by se blížil nule.
Ale vzchopili jsme se a zamířili do poslední budovy naší exkurze – IKEA Museum. Spíše museum pro firemní hosty, taková galerie nábytku, která mapovala různá období jako 50., 60.  a 70. léta i vývoj firmy až do současnosti. Neuvěřitelné: nyní  najdete po celém světe 366 poboček IKEA.

V centrále IKEA jsme toho viděli ještě moře. Všechno popsat nejde a nejlepší je zažít to na vlastní kůži. Což ostatně můžete. I letos je hlavní cenou v soutěži 3xR tento výlet.

S Johannou Jelinek

To nejlepší nás ještě čekalo. Na večer jsme si domluvili setkání s designérkou českého původu Johannou Jelinek. Připravila si pro nás prezentaci o své tvorbě a protože také bydlí v Malmö, měli jsme s ní sraz na koncertě v místním klubu. O této o této designérské hvězdě se učí i na našich školách designu a my se s ní seznámíme osobně! Tak bleskově zpět do Malmö, rychlá večeře a sprcha a běh mrazivými uličkami večerního "retro" Malmö  na toto setkání snů.  Točili Starobrno, takže s paní Jelinek jsem o designu i o životě zaníceně diskutoval nad originálním půllitrem piva.

Seznámení s Malmö

Ohromeni zážitky jsme byli  i následující den. Rozchodili jsme je při prohlídce Malmö s profesionální průvodkyní. Ukázala nám moc pěkné zákoutí města. Při poslechu o historii Švédska jsme obešli starou část a pak jsme se přesunuli se do moderní části, kde jsme se seznámili s plány do budoucna.  A zajímavost na závěr: Oresundský most, který spojuje Švédsko s Dánskem, pomohl městu Malmö přežít. Po krachu těžkého průmyslu v osmdesátých letech, bylo ve městě rázem 25% nezaměstnaných. Díky mostu se ale brzy stalo vyhledávanou destinací investorů i turistů. Krása a rozkvět města to jen potvrzují.

Večer jsme zvládli  další koncert. Jiný kraji, jiný mrav. Občas nás pár věcí překvapilo. Jako třeba, že na baru lze platit pouze kartou, nebo že vstupné začali vybírat až ke konci koncertu. Tak to by u nás už většina lidí vstupné propila. Ale bylo tam fajn.

Poslední den

Ráno vše ve zběsilém tempu, snídaně, balení věcí, odevzdání klíčů od pokoje a rychle jsme utíkali na oresundský vlak do Kodaně. Ráno před odletem jsme se rozhodli strávit v hlavním městě Dánska. Vyhlídka z vlaku měla své kouzlo, všude se rozlévala nekonečná hladina moře a já jsem cítil zvláštní mír a klid duše po tom celém maratónu zážitků. V "Kopenhagenu" jsme jen tak pochodili pár hodin. Útokem jsme vzali  stánek s pravými dánskými vaflemi a udělali tak sladkou tečku za úžasným výletem!

Vloženo

Zážitky ze Švédska

od designéra Mariana Lacka

Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Co je nového v projektu 3xR? Kde se dají výrobky 3xR koupit? Jak vyhrát vstupenku na Designblok? Přihlašte se k odběru 3xR newsletteru a žádná z těchto zpráv vám neunikne.